Miksei ruoan verkkokauppa kannata?

Taloussanomat uutisoi menneellä viikolla suomalaisen ruoan verkkokaupan tilasta otsikolla ”Kotiovelle vaikka tappiolla – ruuan verkkokauppa ei kannata Suomessa”. Entisenä ruoan verkkokauppiaana tiedän, että noita lukuja on vaikea puhumalla koittaa paremmaksi muuttaa. Sen sijaan listaankin muutamia näkemyksiäni, miksei ruokakauppa kannata verkossa?

  1. Päivämäärämerkinnät. Aina puhutaan hedelmien ja vihannesten tuoreudesta, mutta suurempana ongelmana näen tuotteiden parasta ennen- ja viimeinen käyttöpäivä-merkintöjen puuttumisen. Hakuna Marketissa törmäsin tähän konkreettisesti, kun osa asiakkaista tilasi esim. maanantaiksi koko viikon ostokset. Jos tilatuissa lihoissa on keskiviikon päiväys, voi yllätys olla ikävä. Tekniikka mahdollistaisi tämänkin automatisoinnin pitkälle.
  2. Käsittely- ja toimitusmaksut. En ymmärrä, miksi meillä verkkokauppa nähdään lisäpalveluna (ja siten myös lisäkuluna). Kynnys tilauksen tekemiseen laskisi varmasti, jos verkkotilaus olisi lähtökohtainen palvelupaikka siinä missä kassalla asiointikin. On se kallista istuttaa henkilökuntaa kassallakin. Miksei siitä peritä 2 € kassalla-asioimislisää tai 3 € käteisen rahan käsittelymaksua?
  3. Keppiä porkkanan sijaan. Hävikki on päivittäistavarakaupan kirous. Mitäpä jos viikkoa aiemmin jätetystä tilauksesta saisikin 5 % alennuksen? Ennakkotilauksista hyötyisi koko toimitusketju.
  4. Kotiin kuljetukset. Ihmiset ajavat autoillaan töihin – usein vieläpä sen lähikaupan ohi. Miksei tällä samalla matkalla nappaisi ennakkoon tilatut ostokset drive in:stä? On järjetöntä ja kallista ajeluttaa ostoksia eri puolille kaupunkia koittaen noudattaa toivottuja toimitusaikoja. Hyvässä lykyssä saman kadun varteen parikin kertaa saman päivän aikana, ensin aamulla ja sitten illalla. Lisäksi en ainakaan itse pysty sanomaan yhtään päivää viikosta, jolloin olisin varmasti sen aikaikkunan verran kotosalla.
  5. Verkkokaupan kankeus. Muistan ikuisesti ensimmäisen ostoskertani ruoan verkkokaupasta. Se on työlästä. Monella jää se siihen ensimmäiseen kokeiluun juurikin sen takia, että vielä ei ole rakentunut sinne niitä omia ostoslistoja. Social shopping tulee kovaa ja voittaja taitaa tässäkin olla se, joka ymmärtää oman näpertelyn sijaan hyödyntää blogeja, repeptisivustoja ja valmiita ostoslistoja.

Ruoan verkkokaupan tekniikkaan käytetyillä rahoilla olisi jo kokeiltu vähän rohkeampaakin avausta käytännön toimien puolella.

Heidi

Leave a Reply Text

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *